PLA DE FUNCIONAMENT DEL
MENJADOR ESCOLAR ESCOLA SANTA ANNA CASTELLVELL DEL CAMP
Document revisat a data 20 de gener de 2025. Aprovat en Consell Escolar el 04 de febrer de 20245 Adreça electrònica: afaescolasantaanna@gmail.com
INDEX
- Dades generals………………………………………………………………………………………………….. 3
- Monitoratge………………………………………………………………………………………………………. 3
- Espais i equipaments…………………………………………………………………………………………….. 3
- Espais
- Equipament de la cuina
- Equipament del menjador
- Neteja………………………………………………………………………………………………………………. 4
- Manteniment de Cuina………………………………………………………………………………………. 4
- Organització torns de menjador……………………………………………………………………………. 4
- Organització monitoratge
- Recollida dels alumnes
- Pla de funcionament del servei de menjador…………………………………………………………. 5
- Documents i autoritzacions
- Preu i forma de pagament
- Gestió de beques de menjador
- Organització del servei
- Normes alumnes
- Horaris i funcions de l’equip educatiu del menjador
- Característiques del servei……………………………………………………………………. 11
- Consideracions a tenir en compte per les monitores
- L’equip de monitoratge abans de dinar
- Durant el dinar
- Recollida del menjador
- Sortida del menjador
- Objectius del servei de menjador…………………………………………………………… 13
7 8.1 Objectius generals de I3
7 8.2 Objectius generals de I4 i I5
7.8.3 Objectius generals de Primària
- Organització d’activitats i espais de realització………………………………………… 14
- Preparats per anar a dinar………………………………………………………………….. 16
- Faltes mesures correctores i sancions………………………………………………………………… 17
- Informe d’incidències
- Normes de disciplina
- Règim disciplinari
Fitxa d’incidències………………………………………………………………………………………………. 19
Full recull d’incidències…………………………………………………………………………………………. 20
Full autorització administració de medicaments………………………………………………………. 21
Relació empresa càtering i equip monitoratge………………………………………………………….. 22
Servei d’acollida…………………………………………………………………………………………………. 22
1- DADES GENERALS
CENTRE: ESCOLA SANTA ANNA
ENTITAT RESPONSABLE MENJADOR: AFA Escola Santa Anna
ADREÇA CONTACTE: afaescolasantaanna@gmail.com
EMPRESA CONTRACTADA: “APATSSANS, SL”
NIF: B43582154 / Núm. registre sanitari: 2605074/T ADREÇA: C/ Artesans, 82 nau 1 43800 Valls Tarragona TIPUS DE CONTRACTACIÓ: Modalitat de Cuina in situ
DURADA DEL CONTRACTE: CURS ESCOLAR 2024-2025 / 2025-2026
PREU curs 2024-2025: 7,05 € fixos i 7,70€ esporàdics
HORARI: de les 12.00h. a les 14.30h.
2- MONITORATGE
Coordinadora: Immaculada Barriach: Tel. 659 643 618
Monitores: Lucia Molinero, Susanna Gaspà, Immaculada Barriach, Alex Mira, Gemma Gomis, Cristina Sans i Carme Puig.
Horari del servei de menjador: de les 12h. fins les 14:30h.
3- ESPAIS I EQUIPAMENTS
- ESPAIS
Menjador escolar de la Escola Santa Anna, lavabos porxos OFFICE: Si
ESPAIS DE DESCANS / JOCS:
Interiors: Aula de psicomotricitat i aules educació infantil Exteriors: pati infantil-primària i porxos
Espais en dies de pluja o mal temps: es sol·licitarà a la direcció del centre l’ús d’altres espais del centre per atendre als alumnes (aula informàtica, aula música, biblioteca, gimnàs)
- EQUIPAMENT DE LA CUINA
2 piques d’acer inoxidable industrial rentaplats (7 kW) Propietat de l’ajuntament. taula de treball
frigorífic (presa normal)
congelador horitzontal (presa normal) campana extracció de fums (presa normal) taula calenta ( presa normal)
prestatges, marmita (presa de gas) fregidora (presa de gas)
cuina (presa de gas) forn de convecció
planxa petita (presa de gas) plats, coberts, gots,
estris per cuinar i servir
desguassos de: piques, fregidora, marmita, lavabo, i els necessaris per facilitar-ne la neteja
Subministrament:
instal·lació de gas, instal·lació d’aigua calenta 85 graus, i freda instal·lació elèctrica Q.E. de protecció individual
Tot aquest equipament pertany a l’estructura de la Escola Santa Anna. Equipament propi de l’AFA
Dos microones, batedora, planxa gran de gas, la vaixella, coberts , paelles, cassoles, estris per cuina,
safates pel forn de convecció, safates, carmanyoles, cristalleria, carros inoxidable i cubells d’escombraries.
- EQUIPAMENT DEL MENJADOR
Joguines variades, joc de taula, pilotes, cordes, contes, altaveu amb Bluetooth, material necessari per fer activitats dirigides i manualitats, etc…, prestatgeries, armaris. Tot aquest equipament ha estat comprat per l’AFA i n’és ella la responsable.
Part de les taules, cadires i els penja robes són equipament de la Escola Santa Anna.
Són propietat de l´AFA: 4 Taules de 110 cm., 6 taules de 120 cm., 1 taula de 140 cm., 24 cadires de 31 cm. de alçada, 36 cadires de 37,5 cm. de alçada i 6 cadires de 43,5 cm. de alçada.
4- NETEJA
La neteja de la cuina i espais accessoris com, WC de personal, terra de cuina, magatzem i menjador, superfícies horitzontals i de la vaixella; coberts i gots, rentavaixelles industrial, correspon a l’empresa amb contracte vigent com a responsable del servei de menjador.
La neteja del mobiliari (taules i cadires) correspon a les monitores.
La neteja dels elements de l’estructura de l’espai (mosquiteres, tubs subministrament,…) correspon a l’empresa contractada per l’Ajuntament.
5- MANTENIMENT DE LA CUINA
L’AFA té contracte amb l’empresa ELECTRO SERVICO, pel manteniment de tots els equipaments de la cuina.
Fan visites trimestrals de manteniment y la posta a punt de la maquinaria a principi de cada curs escolar.
6 – ORGANITZACIÓ TORNS DE MENJADOR
E s realitzen 2 torns:
- el primer de les 12h a les 13h mengen els grups de I-3, I-4 i I-5
- el segon torn de les 13h a les 14h (entrada escalonada cada ) mengen de 1r fins a 6è
12:00 – 13:00 | 13:00 – 14:00 | 14:00 – 14:30 | |
I3 | Dinar | Espai de
descans/dormir/relaxació |
Despertar i preparació per
entrar a classe |
I4 – I5 | Dinar | Rentar dents.
Espai de joc al pati |
Descans i preparació per entrar
a classe |
1r – 6è |
Pati |
Dinar |
Rentar dents. Espai de joc pati/ deures/tallers. Rentar mans.
Preparació per entrar a classe. |
ORGANITZACIÓ MONITORATGE:
Cada curs escolars es reparteixen els grups segons les necessitats i el número de nens i nenes que hi ha al servei. Es respectaran les ràtios establertes per la normativa vigent.
Aquest curs 2024-2025:
4 monitores alumnes educació infantil 3 monitores alumnes educació primària
RECOLLIDA DELS ALUMNES
Els alumnes de I3 a I5 seran recollits per les monitores de menjador directament de la classe cinc minuts abans de l’hora de sortida per a facilitar la recollida.
Els alumnes de cicle superior es recolliran al porxo del pati, davant el menjador i els alumnes de cicle inicial i mitjà a la porta d’accés al pati des del vestíbul en el moment de la sortida.
Els alumnes que fan activitats extraescolars seran acompanyats al menjador pel monitor/a de l’activitat.
7- PLA DE FUNCIONAMENT DEL SERVEI DE MENJADOR ESCOLAR
El servei de menjador escolar del centre, comprèn la franja horària de 12h a 14:30h, de dilluns a divendres. De la gestió del menjador i el monitoratge s’encarrega l’AFA de l’Escola Santa Anna conjuntament amb l’empresa contractada pel servei de Cuina in situ.
Els menús els confeccionarà i supervisarà la dietista de l’empresa que gestiona la Cuina in situ. Aquesta té instaurat un procés de producció, el pla APPCC, anàlisi de perills i punts de control crític, que inclou:
- Anàlisis bacteriològiques.
- Pla d’higiene i
- Desinfecció, desinsectació i desratització. Evacuació
- Realització de
L’empresa r e s p o n s a b l e d e l a c u i n a i n s i tu respondrà civilment davant qualsevol contingència mitjançant una Pòlissa d’Assegurança de Responsabilitat Civil de 3.000.000 €.
- DOCUMENTS I AUTORITZACIONS
- Tots els alumnes del centre que facin ús del menjador, hauran d’emplenar el full de les “DADES BÀSIQUES” de l’AMPA (és condició indispensable omplir aquest full per poder utilitzar el servei de menjador), concretant els dies que es quedaran al menjador i les dades bàsiques i de contacte de la família. En cas que hi hagi algun nen/a que no es quedi a dinar un dia en concret, caldrà avisar a l’Imma (coordinadora del menjador) abans de les 9h. del mateix dia.
- Els alumnes que fan ús del menjador cal que avisin a la coordinadora no més tard de les 9h del matí per SMS o WhatsApp al telèfon 659643618
- Quan un alumne/a es posa malalt i no ve a l’escola i per tant no es quedarà a dinar, s’ha d’avisar a la Imma i dir-li que fins nou avís el nen o nena no vindrà a l’escola per D’aquesta manera la Imma esborrarà al nen o nena del llistat del menjador fins que es torni a avisar de la seva reincorporació al servei de menjador. Si no s’avisa, el dinar es demanarà a cuina i per tant es cobrarà.
- Si algun nen o nena presenta al·lèrgies o algun tipus d’intolerància, caldrà adjuntar el corresponent certificat mèdic. Sense aquest certificat mèdic el menú serà un menú neutre, arròs bullit, pollastre i fruita del
- Si l’alumne/a realitza activitats extraescolars o bé fa ús del servei d’acollida, també caldrà que emplenin el “Full d’autorització de recollida d’alumnes”
- Els mestres o personal de serveis que vulguin fer ús del servei de menjador caldrà que ho comuniquin a la coordinadora abans de les 9h del matí.
La coordinadora informarà al cuiner/a del nombre de menús diaris, tant fixos com esporàdics, especificant el nombre de menús normals, els de règim astringent i els especials (dietes específiques mèdiques…) així com els menús d’adults (mestres, monitores, altre personal…) a partir de 2/4 de 10 del matí.
- PREU i FORMA DE PAGAMENT DEL SERVEI
La forma de pagament es realitzarà mitjançant domiciliació bancària.
El preu del menú és l’establert pel Departament d’Ensenyament i pel curs 2024-2025 seran 7,05€ pels alumnes fixes i 7,70€ pels alumnes esporàdics. Es considera esporàdic aquell que fa ús menys de 3 dies a la setmana.
Les famílies que No siguin socis de l’AFA i vulguin fer ús del servei de menjador, el preu serà de 7,98€ l’àpat previ pagament.
El professorat o personal del centre que es vulgui quedar a dinar ho podrà fer al preu de 5€ per àpat, cal avisar a la coordinadora del menjador abans de les 9h i es pagarà a l’AFA o la Imma el mateix dia.
Per fer ús del menjador s’ha d’estar al corrent de pagament. Si no s’ha fet efectiu el pagament dins els primers 15 dies del mes següent, a partir del dia 16 el nen/a no podrà fer ús del menjador escolar.
En el cas que la família deixi al nen/a al menjador sense estar al corrent de pagament, NO se li donarà dinar i es trucarà a la família perquè el vingui a recollir.
El servei de menjador és una prestació complementària d’ajuda a l’escolarització que cal oferir per part de l’escola, tal i com estableix de Decret 160/1996, de 14 de maig pel qual es regula el servei escolar de menjador als centres docent públics de titularitat del Departament d’Ensenyament. Ara bé, és evident que l’AFA com entitat no lucrativa que presta aquest servei, es pugui negar a acceptar al servei de menjador a persones que no paguen els rebuts.
No pot ser que les famílies que paguen els serveis que utilitzen acabin pagant el deute d’altres de manera permanent.
A principi de curs es cobrarà una quota única de 5€ a tots els alumnes que facin ús del menjador, encara que aquest es quedi només un dia, per a la compra de material fungible.
- GESTIÓ DE BEQUES DE MENJADOR
El Consell Comarcal del Baix Camp, convoca cada curs ajuts de menjador per tal de facilitar l’accés al servei a tot l’alumnat. L’Escola s’encarrega de la difusió i gestió de les sol·licituds i l’AFA de la gestió dels ajuts i els rebuts.
La coordinadora del menjador, cada mes omplirà les graelles dels alumnes becats per controlar la seva assistència.
- ORGANITZACIÓ DEL SERVEI
a) Confecció de menús:
La confecció i redacció de menús de cada mes la realitzarà l’empresa contractada pel servei de Cuina in situ.
Es poden consultar a la pàgina web de l’escola: www.ampasantaanna.cat i a través dels delegats de clase i Dinantia.
b) Dietes especials:
Quan per malaltia un nen/a necessiti fer règim caldrà comunicar-ho, a la coordinadora, a l’ Imma.
Els nens o nenes que tinguin algun tipus d’intolerància alimentària ho hauran de comunicar mitjançant una certificació mèdica a l’inici de curs. Sense aquesta certificació, l’empresa que gestioni la Cuina in situ, no farà menús especials.
No es farà cap dieta especial sense el certificat mèdic. S’ha d’avisar amb antelació.
L’empresa es farà càrrec dels menús de dieta/règim per a aquells nens i nenes que així ho sol·licitin.
Els alumnes que requereixin règim durant tot el curs, hauran de portar un informe mèdic que ho justifiqui.
c) Altres:
En cas d’haver d’anul·lar una sortida de tot el dia, degut a causes alienes a l’escola, els nens/nenes que habitualment es queden a dinar podran menjar-se el que hagin portat per a la sortida al menjador de l’escola.
En cas d’administració de medicació, la família ha de portar la recepta signada pel metge amb el núm. de col·legiat, l’autorització dels pares signada i degudament omplerta, el nom i cognoms de la monitora del nen, que serà la encarregada d’administrar la medicació. L’AFA facilitarà el full d’autorització a les famílies.
En cas que la monitora no hi sigui la persona encarregada de donar la medicació serà la coordinadora del menjador escolar.
Els medicaments es guardaran en una farmaciola a part, tancada amb clau i fora de l’abast dels nens i nenes. La coordinadora del menjador en farà la supervisió.
- Material necessari:
I3
- Han de portar un pitet de roba (NO de plàstic). Aquest pitet ha d’anar a la bosseta de l’escola, s’ha de posar cada dia, i tornarà a la bossa de classe.
El pitet ha de ser amb goma, per tal de treballar l’autonomia dels infants i marcat amb el nom.
- Un necesser amb pinta, marcat amb el nom i amb una veta per tal que es pugui
- Si fan servir Xumet per dormir el poden portar, s’ha de poder lligar a la roba i ha d’anar
- Si necessiten portar un nino, també el poden portar, que sigui petit, i ha d’anar
- Una bossa de roba amb nanses per penjar que es quedarà al menjador, amb una muda de recanvi completa, pantalons, samarreta, mitjons, roba interior
- Cada canvi d’estació, la bossa tornarà a casa per tal de posar la roba adequada al clima. També tornarà quan el nen/a faci ús de la muda per tal de rentar la roba i cal que torni de nou, amb una muda sencera Important, tot marcat amb el nom.
- Cal portar una altra bossa de roba on hi anirà un llençol per l’hamaca, que podeu adquirir al despatx de l’AFA a 9 € (no serveixen els dels bressols) i un llençolet o manta fina per a tapar-los. Ambdues coses, també marcades amb el nom. Aquesta bossa, tornarà a casa cada divendres per a poder rentar-les i han de tornar el
- Aquesta bossa, tornarà a casa cada cap de setmana per a poder rentar ambdues coses i ha de tornar el dilluns.
Els pares les podreu deixar, quan aneu a deixar els vostres fills i filles als cubells que hi ha a l’exterior de les aules cada dilluns i recollir-les cada divendres.
I4 i I5
- Han de portar un pitet de roba (NO de plàstic). Aquest pitet ha d’anar a la bosseta de l’escola, s’ha de posar cada dia, i tornarà a la bossa de classe.
El pitet ha de ser amb goma, per tal de treballar l’autonomia dels infants i marcat amb el nom.
- Un necesser gran amb pinta, raspall i pasta de dents, got( tot a dins del necesser) marcat amb el nom i amb una veta per tal que es pugui
- Una bossa de roba amb nanses per penjar que es quedarà al menjador, amb una muda de recanvi completa, pantalons, samarreta, mitjons, roba interior
Cada canvi d’estació, la bossa tornarà a casa per tal de posar la roba adequada al clima.
També tornarà quan el nen/a faci ús de la muda per tal de rentar la roba i cal que retorni de nou, amb una muda sencera neta.
Important, tot marcat amb el nom.
PRIMÀRIA
- Els alumnes de primària que es quedin al menjador cal que portin un necesser gran amb, raspall i pasta de dents (pinta si volen) marcat amb el nom i amb una veta per tal que es pugui
Tots els alumnes, des de I4 a 6è, hauran de portar de casa un estoig amb colors i retoladors i una llibreta o conte per pintar. Es quedarà al menjador durant tot el curs.
- Relació i informació a les famílies:
Pel que fa a la informació sobre l’activitat del menjador:
Alumnat de I 3: 1 r t r i m e s t r e i n f o r m e d i a r i , el 2n trimestre informe setmanal, i el 3r. trimestre informe mensual.
Alumnat de I4-I5: primer trimestre setmanal, segon trimestre mensual i tercer trimestre trimestral.
Alumnat de Primària: Informes trimestrals.
Si hagués algun fet a destacar, les monitores contactaran amb les famílies, independentment dels informes.
- NORMES ALUMNES
Els alumnes que es quedin a dinar, no poden sortir de l’escola sota cap concepte. En cas que ho hagin de fer caldrà que els pares, mares o tutors legals els vinguin a recollir personalment i signin una autorització. Aquest fet es comunicarà al tutor/a corresponent.
Per assolir els hàbits que permeten potenciar l’autonomia personals dels alumnes i mantenir un clima de respecte i convivència cal que segueixin les següents normes:
Abans de dinar:
- Rentar-se les mans abans de dinar i abans d’anar a
- Entrar i sortir puntualment del menjador en silenci i en
- L’entrada al menjador cal fer-la en ordre, respectant els altres, sense donar empentes ni cridar.
Durant el dinar:
- Mantenir un ambient relaxat mentre es dina, sense cridar ni parlar d’una taula a l’altra.
- Seure
- Menjar i utilitzar els coberts adequadament (d’acord a l’edat)
- Menjar de tot, sense fer
- No tirar el menjar a Si cau, cal recollir-lo.
- Seure bé a la cadira i menjar correctament amb la boca
- Recollir els estris de la taula un cop s’hagi acabat de dinar, i deixar-la Després de dinar:
- Rentar-se les
- Tenir cura i compartir els jocs i el material de
- Respectar els límits dels espais marcats al pati per als diferents Durant tot el temps:
- Mantenir en tot moment un tracte respectuós amb els companys, les monitores i totes les persones relacionades amb el servei de
- HORARIS I FUNCIONS DE L’EQUIP EDUCATIU DE MENJADOR
L’horari de l’equip de monitoratge es de 12h a les 14:30h.
a) Horari i funcions de la coordinadora:
Horari d’atenció de la coordinadora: Imma Barriach: Tel. 659 643 618
- De 2/4 de 8h a 9h: Per demanar el dinar del
- De 2/4 de 8h a 10h: Si voleu parlar directament amb l’Imma de qualsevol tema i assumpte referent al menjador o servei d’acollida.
- Si voleu parlar amb la monitora del vostre fill/a l’Imma us donarà hora i dia d’entrevista.
- És la responsable del bon funcionament del
- Elabora amb l’equip de monitores els objectius específics de cada curs
- Elabora i dissenya una programació d’activitats per trimestre que es puguin dur a terme al menjador conjuntament amb l’equip de
- Coordina l’equip de
- Es manté informada de totes les incidències que es produeixin en qualsevol grup durant el
- Observa l’equip de monitores i el desenvolupament del servei de menjador per poder adoptar i proposar canvis de
- Fa el seguiment pedagògic dels nens i
- Realitza les tasques pròpies d’un monitor de
- Vetlla pel bon ambient de l’equip de
- Es coordina amb l’equip directiu per qualsevol problema que hi
- Comunica al cuiner/a les comandes de menús.
- Es coordina amb el cuiner/a per tal que tot funcioni
- És la interlocutora davant l’AFA de tot el que fa referència al menjador
b) Funcions de les monitores:
- Assegurar una correcta alimentació dels infants i
- Dinamitzar amb activitats l’estona de
- Mantenir l’ordre tant al menjador com els patis i espais de
- Vetllar per la seguretat i benestar del nen/a.
- Seguir totes les normes del curs de manipulació d’aliments. Pla de les bones pràctiques.
- Mantenir al final de cada dia el lloc de treball en bones
- Assistir a les reunions de l’equip de
- Participar de les
- CARACTERÍSTIQUES DEL SERVEI DE MENJADOR
Es considera el servei de menjador com un complement de l’activitat educativa de l’escola. Pensem que el menjador ha d’arribar a ser un lloc agradable on es realitza un fet social, que és el dinar, i on les relacions dels nens i nenes entre ells i amb les monitores han de ser amistoses.
Al mateix temps creiem que ha de ser una pràctica per l’habituació a una alimentació sana i l’adquisició d’uns hàbits a l’hora de menjar. També és, per descomptat, un moment d’esplai pels nens i les nenes. És per això que s’ofereix un conjunt d’activitats lúdiques i pedagògiques (tallers, jocs dirigits, etc.) que s’organitzen com a complement de l’activitat escolar.
7.7.1 Consideracions a tenir en compte per les monitores del menjador:
- El menjar no ha de ser pel nen i la nena una o b l i g a c i ó desagradable sinó, una activitat agradable.
- Respectar els casos d`intolerància d`alguns nens i nenes envers certs aliments, prèvia justificació per part dels pares i les mares amb el corresponent certificat mèdic.
- Presentació agradable del menjar i proporció
- Els grups de nens/es entren esglaonadament depenent dels horaris de les activitats Cada grup comença a dinar tots plegats i conforme van acabant de dinar poden sortir al pati sota la supervisió de la monitora del pati, respectant els que mengen més lentament.
- Anomenar als nens i les nenes el que Introduir vocabulari.
- Avisar als nens i les nenes dels canvis o decisions
- Tenir molt en compte l’arribada del nen o nena nou i del que ha estat
- Escoltar el nen o la Confiar en ells i raonar-hi.
- Respectar els nens i les nenes i ser
- Transmetre ordre i tranquil·litat. Parlar amb to de veu
- Crear l’ambient adequat per eliminar els
- Separar els avisos personals dels col·lectius.
- Solucionar els conflictes
- Intentar aconseguir l’adquisició d’hàbits.
- Ser flexible, sense caure en el perill de no prendre la molèstia d’intentar el que es preveu difícil.
- Observar els nens i les Informar a la coordinadora i als mestres de la seva conducta.
- Avisar també quan un nen o nena no té gana o no vol menjar, o no en té mai prou, i si pren mal o no es troba bé.
- No és vàlid com a recurs de càstig deixar a un nen o nena sense menjar, a no ser que es donin situacions insalvables davant el mateix
- Davant el retard d’entrada al menjador o de mal comportament, es pot fer esperar el nen o nena a dinar al següent En tot cas, aquesta conducta s’ha de reconduir.
- Tot allò que generi una incidència per part de l’alumne serà comunicat a la seva família. La fitxa i el full d’incidències l’emplenarà la responsable del menjador (segons models de l’Annex)
7.7.2 L’equip de monitoratge abans de dinar ha de:
- Aconseguir que el temps del servei de menjador sigui un espai agradable entre les classes del matí i de la
- Aconseguir un clima de respecte envers els companys i les companyes i la monitora o
- Rebre els nens i a les nenes i crear un bon ambient per afavorir una entrada relaxada al
- Comprovar que el número de nens i de nenes que es reben coincideix amb els que tenim a la llista, en cas de no ser així realitzar la comprovació
- Que els nens i les nenes entrin tranquil·lament al
- Crear un ambient
- Evitar crits i jocs durant l’estona de
- Cal deixar-ho tot preparat per tal que l’entrada sigui més àgil, les monitores deixaran a les taules de 1r a 6è, l´aigua.
7.7.3 Durant el dinar:
- Que els nens i les nenes siguin respectuosos amb la monitora o el monitor i amb la resta de companys i
- Ensenyar a cridar l’atenció del monitor o la monitora aixecant la mà.
- Que els nens i les nenes aprenguin a esperar quan la seva demanda no es pot atendre al moment.
- Utilitzar correctament els estris de
- No permetre que es deixin menjar al plat perquè sí.
- Que els nens i les nenes no s’aixequin de la taula sense comunicar-ho al monitor o la
- Vigilar que els nens i les nenes seguin
- Aconseguir que tots els nens i les nenes mengin de tot animant-los a provar el que no els agrada.
- Reconduir els nens i les nenes que normalment no acaben de dinar a l’hora que els seus companys/es.
7.7.4 Recollida del menjador
- El monitor o monitora ha de vetllar, perquè es realitzi
- La recollida serà progressiva i l a re a l i tz a rà la monitora de cad a gru p .
- Les monitores es responsabilitzaran de que tots els nens facin els hàbits d’higiene com rentar- se les dents, la cara i les mans i anar al
7.7.5 Sortida del menjador:
- Serà progressiva segons el número de nens i de nenes que hagin acabat de dinar de cada
- Cal evitar sortir del menjador amb un grup massa nombrós ja que serà molt difícil aconseguir els objectius d’evitar crits i
- Evitar que quedin nens o nenes sols al
- Tots els nens i nenes de primària es trobaran al pati desprès de dinar, és una estona de joc lliure.
- Contribuir a que els nens i les nenes després de l’estona del menjador gaudeixin d’una estona
d’esbarjo per tal d’incorporar-se a les activitats amb una actitud positiva.
- Recollir els alumnes de l’estona d’esbarjo, amb suficient temps perquè es puguin preparar adequadament (beure aigua, anar al lavabo, relaxar-se…) per a la seva incorporació a l’aula.
- OBJECTIUS DEL SERVEI DE MENJADOR
- Consolidar el menjador escolar com a un espai educatiu i de lleure dins l’escola.
- Motivar als nens i nenes per tal de que participin de les activitats del
- Iniciar un treball educatiu pedagògic dins la franja horària del
- Introduir mitjançant el joc aspectes pedagògics (conducta, hàbits, …) que afavoreixin el desenvolupament integral de l’infant.
- Treballar, dins les activitats els hàbits d’higiene i conducta que afecten al desenvolupament del nen i
- Oferir un bon servei, amb un monitoratge professional i degudament format per tal de poder donar una confiança i seguretat a l’escola.
- Fer una programació d’activitats atractiva i que motivi als nens i nenes a participar-
7.8.1 Objectius generals de I3
Aconseguir que tots els nens i les nenes realitzin un àpat equilibrat, nutricional i proporcional amb l’edat i que gaudeixin d’una estona de descans.
Abans de dinar: Fer pipí, rentar les mans, eixugar les mans.
Durant el dinar: Seure bé i no aixecar- se de la cadira, saber esperar el torn, no menjar amb les mans, menjar sols, menjar de tot , beure aigua correctament.
Desprès de dinar. Descans: Saber-se treure i posar les sabates, reconèixer el propi matalàs, no molestar els companys i companyes, descansar.
7.8.2 Objectius generals de I4 i I5
Compaginar temps lliure amb temps organitzat per tal d’aconseguir que el servei de menjador sigui una estona agradable i de descans, dintre de l’horari escolar, per a tots els nens i les nenes alhora d’adquirir uns bons hàbits alimentaris.
Abans de dinar: Fer pipí abans de menjar, rentar les mans, eixugar les mans.
Durant el dinar: Seure bé i no aixecar-se de la cadira, saber esperar el torn, no menjar amb les mans, utilitzar bé la cullera, la forquilla i el got, introducció ganivet (P5), menjar sols, menjar de tot, beure aigua correctament, no tirar menjar, no jugar a la taula i no cridar.
Desprès de dinar: Passar una bona estona, aprendre a escoltar i participar activament, respectar les normes.
7.8.3 Objectius generals de Primària
Compaginar temps lliure amb temps organitzat per tal d’aconseguir que el servei de menjador sigui una estona agradable i de descans, dintre de l’horari escolar, per a tots els nens i les nenes alhora d’adquirir uns bons hàbits alimentaris. L’alumnat de primària ha de dur a terme una col·laboració activa en la organització del menjador així d’aquesta manera participarà en les fases de preparació de menjador, i en la recollida de material.
- Rentar-se les mans abans de dinar i abans de tornar a
- Respectar l’avís d’entrada al
- Utilitzar bé els coberts i el tovalló.
- Parlar sense
- Sentir il·lusió pel
- Estar en el fet del menjar i valorar-lo en la seva
- Saber
- Respectar l’ordre.
- Menjar a poc a poc i amb tranquil·litat, sense entretenir-
- Menjar amb la boca tancada i no parlar amb la boca
- Acabar el plat amb opció a la quantitat (mínim -màxim).
- No aixecar-se de la taula i seure bé.
- Ser polit i
- Netejar el que s’embruta i recollir el que
- No jugar a la
- No sortir del menjador sense permís.
- Treure de la taula el propi
- Col·laborar en la feina, complint els càrrecs
- Respectar els companys i companyes i el
- Respectar les activitats dels
- ORGANITZACIÓ D’ACTIVITATS I ESPAIS DE REALITZACIÓ
L’organització d’activitats dependrà de com s’acabi organitzant el temps de menjador en funció de la finalització de les activitats extraescolars i del temps lliure restant.
Tallers relacionats amb el menjar i el menjador. Objectius:
- Aconseguir que sigui una estona agradable per a
- Engrescar a participar amb il·lusió a tots els nens i les
- Treballar aspectes relacionats amb les normes del
Jocs de taula. Objectius:
- Que els nens i les nenes aprenguin jocs
- Ensenyar a respectar les normes del
- Que juguin tots els nenes i les
- Que utilitzin els jocs correctament, jugant el número de nens i nenes que marca el
- Aconseguir un ambient
- Aprendre a guanyar i a
- No fer malbé els jocs i endreçar-los
Jocs esportius i motrius. Objectius:
- Aconseguir actituds solidàries i de respecte envers els companys i les
- Aprendre a jugar en grup .
- Respectar les normes del
- Col·laborar amb el
- Acceptar
- Reconduir actituds agressives i
- Respectar i deixar endreçat l’espai on es realitza l’activitat.
- Respectar les
Tasques escolars. Objectius:
- Que els nens i les nenes de CM i CS, que ho desitgin disposin d’una estona i d’un espai per a poder fer feines
- Aconseguir un ambient de treball i respectar als
- Respectar l’espai on es treballa i deixar-la com s’ha
Pati. Objectius:
- Fomentar la participació.
- Potenciar l’autonomia.
- Potenciar una estona d’esbarjo.
- Aconseguir un ambient
- PREPARATS PER ANAR A DINAR
Tot el que hem de saber i hem de fer RECULL D’INSTRUCCIONS
- Rentar-se les mans i anar al lavabo abans de dinar i abans de tornar a
- Respectar l’avís d’entrada al menjador, entrar amb ordre i en silenci. Saber esperar i respectar quan ens toqui.
- Parlar sense
- Utilitzar bé els coberts i el tovalló.
- Menjar a poc a poc i amb tranquil·litat però, sense entretenir-se. El temps per plat és d’uns 20 minuts
- Menjar amb la boca tancada i no parlar amb la boca plena. Menjar la fruita asseguts a taula i amb el
- Acabar el menjar que hi ha al Es pot repetir sempre que es vulgui, ho demanem a la nostra monitora.
- Seure bé i no aixecar-se de la
- A la taula no es
- Ser Netejar el que s’embruta i recollir el que cau.
- Retirar les nostres safates i plats de la
- Respectar als companys, a les companyes i el material. Les paraules gràcies, sis plau, perdó… son màgiques.
- Col·laborar en la feina, complint els càrrecs
- El responsable de taula controlarà que la seva taula quedi
- En acabar de dinar rentar-se les Participar en les activitats organitzades.
- Respectar, obeir i ajudar a les monitores per tal que tot funcioni bé.
- Demanar permís per a sortir del
NOTA: Les instruccions ens faciliten a tots la convivència. Posarem en marxa el “protocol d’actuació” en cas d’incomplimentd’aquestes instruccions.
MENJAR ÉS NECESSARI I DIVERTIT !!
- FALTES , MESURES CORRECTORES I SANCIONS
La imposició de sancions, s’aplicarà a tots els usuaris del servei de menjador, siguin de caràcter fixe, esporàdic o becat i es portarà a terme de manera proporcionada amb la falta comesa, amb l’objectiu de mantenir i millorar el procés educatiu.
La direcció del centre haurà d’estar informada de qualsevol situació que distorsioni la normal convivència del menjador i, si escau, s’informarà a la comissió de convivència del Consell Escolar.
Les conductes irregulars es poden considerar com a Lleus, Greus i Molt Greus segons el nivell de gravetat.
- INFORME D’INCIDÈNCIA
Quan es produeix una falta lleu, el/la monitor/a l’anotarà al full de registre d’incidències i ho comunicarà al/la coordinadora/a si es creu convenient s’enviarà un avís al pare, mare o tutors legals.
Quan es produeix una falta greu o molt greu el/la monitor/a ho comunicarà al/la coordinador/a i es farà un comunicat d’incidència escrit per la família amb còpia a la direcció del centre. A més es comunicarà telefònicament a la família.
Si un alumne ha estat víctima d’una agressió física o verbal, s’haurà d’informar al/la coordinador/a i la família rebrà també una comunicació explicant els fets per part del monitor/a del grup.
Totes les faltes siguin de la gravetat que siguin han de ser registrades per el/la monitor/a del grup i s’haurà d’informar en tot moment al/la coordinador/a així com avisar a la família si és necessari.
- NORMES DE DISCIPLINA
Pel que fa a faltes i sancions, aquestes seran regulades per les Normes de Funcionament del Centre i el Reglament del Menjador. En cas de faltes envers companys, monitors i adults es comunicaran al pares per escrit. Si el nen/a insisteix en la seva actitud i és advertit més de tres vegades per escrit, podrà ésser exclòs temporalment del servei de menjador escolar.
- RÈGIM DISCIPLINARI
Es considerarà FALTA aquell acte que trenqui la convivència ja sigui en el menjador o en la realització d’activitats.
El servei del menjador diferencia tres tipus de faltes a les actuacions incorrectes del alumnes:
Faltes lleus:
L’incompliment de totes aquelles normes bàsiques i de convivència del menjador.
Faltes greus:
- Qualsevol falta lleu reincident
- Alterar l’ordre i la convivència.
- Manca de respecte i/o agressió verbal envers els
- El deteriorament del material i lacions.
Faltes molt greus:
- L’agressió física, amenaces envers els altres o insults discriminatoris per raó de gènere, origen ètnic i orientació
- La destrucció intencionada del material i/o les lacions del centre.
- Actuacions perjudicials per la
- La sortida del recinte escolar sense l’autorització
- Qualsevol falta greu
Sancions a establir en cas de falta lleu:
- Amonestació
- Privació del temps d’esbarjo.
- Realització de tasques
- Menjar exclòs de la resta del
Sancions a establir en cas de falta greu i molt greu:
- Totes les contemplades en les faltes
- Comunicació a la direcció del centre i entrevista amb les famílies.
- Reparació econòmica del danys causats al material del centre i/o
- Suspensió del dret a la plaça de servei de menjador per un període de temps o per tot el curs escolar.
A partir de la tercera falta molt greu, suposarà la pèrdua total del dret al servei.
Pel que fa als alumnes d’infantil. Passat un mes des de l’inici del servei, el temps que considerem necessari per tal que l’infant es pugui adaptar de manera satisfactòria, tots aquells alumnes, que no hagin assolit, les rutines bàsiques de convivència i no puguin seguir el ritme amb la resta del grup, es convocarà a les famílies a una reunió amb la finalitat, de trobar, entre tots les eines per treballar aquestes rutines i per tant, l’alumne pugui assolir els objectius necessaris, tant per a la seva autonomia com per al bon funcionament del servei.
En cas de no aconseguir-ho, per falta de col·laboració per part de la família o bé, per algun altre motiu relacionat amb l’alumne, serà necessari valorar el cas i prendre altres mesures, que com últim recurs podria ser la suspensió del dret a la plaça de servei de menjador per un període de temps o per tot el curs escolar.
Totes aquestes mesures seran valorades per la comissió de menjador i convivència qui, es reunirà per a valorar les faltes molt greus i determinar el dies de privació del servei de menjador, segons l’article 28 del capítol IX dels estatuts de l’associació.
Aquesta comissió estarà formada per un/a representant de l’Equip directiu , un/a representant de l’AFA, el/la coordinador/a del menjador, un/a representant del Consell Escolar i un/a mestre/a. La decisió que es prengui es comunicarà a la propera reunió del Consell Escolar.
Fitxa d’incidències
Alumne/a: Curs: Monitor/a: Observacions:
Data i signatura:
FULL RECULL D’INCIDÈNCIES
Data incidència | Nom alumne/a | Curs |
Descripció incidència |
Data i mitjà de
comunicació incidència |
Signatura família |
AUTORITZACIÓ ADMINISTRACIÓ MEDICACIÓ
amb DNI
Jo
com a pare/mare/tutor/tutora AUTORITZO a que la monitora corresponent del menjador administri al meu/meva fill/a
la següent medicació:
Nom medicament | dosi | Horari | Durada |
Altres observacions i dades que la família considera important afegir:
*Cal adjuntar la recepta mèdica on s’especifiqui la dosis i durada del tractament. Signat.
Relació empresa càtering i equip monitoratge
L’empresa que gestionarà la Cuina in situ del menjador escolar de l’Escola Santa Anna durant el curs 2024- 2025 serà ÀPATS SANS SL
Les persones de la Junta de l’AFA encarregades del menjador durant el curs escolar 2024-2025 seran:
- Karen Cuevas Rodríguez (Vice-presidenta)
- Maria Elisa Puigrodon Montserrat
- Miriam Bové López
- Carles Soronellas Vilalta
- Raquel Lozano Ozaez
Els grups assignats a les monitores del menjador, seran el següents: I3: Susanna Gaspà
I3: Cristina Sans I4: Alex Mira
I5: Gemma Gomis 1r i 2n: Carme Puig
3r i 4rt: Lucia Molinero 5è i 6è: Imma Barriach
Els monitors podran canviar i/o rotar de grups, si la coordinadora i/o l’AFA ho creu convenient.
Servei d’ acollida:
Per poder fer ús del servei d’acollida cal ser soci de l’AFA. Els horaris i preus del servei d’acollida pel curs 2024-2025 són:
DESCRIPCIÓ | HORARI | PREU DIARI |
Acollida matinal |
7:30h a 8:30h 8h a 8:30h |
2€ 1€ |
Conciliació migdia | 12h a 13h | 2€ |
Acollida tarda | 16h a 16:30h | GRATUÏTA |
Per poder deixar als nens i nenes al servei d’acollida del matí no fa falta avisar prèviament a l’Imma. Directament es poden portar als nens i nenes al servei.
Per fer ús dels serveis d’acollides de migdia i tarda s’ha d’avisar a l’Imma abans de les 9h per whatsapp o SMS. (Tel. 659.643.618)
Descarregar PLA FUNCIONAMENT MENJADOR