Des de l’AMPA Escola Santa Anna ens adherim al Manifest de la FAPAC (Federació d’Assossiacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya) per tombar la proposta de Decret Menjador del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
El contingut del Manifest és el següent:
MANIFEST PER TOMBAR LA PROPOSTA DE DECRET MENJADOR DEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT
El passat dijous 4 d’octubre diferents entitats i famílies vam trobar-nos per acordar fer un front comú per aturar el Decret de Menjador escolar que el Departament d’Ensenyament vol aprovar en els pròxims mesos i posar en funcionament a partir del curs 2019-2020.Fa molt de temps que des de la comunitat educativa, i altres entitats implicades, es demana una nova regulació en matèria de menjadors escolars, principalment per la manca d’un model de temps de migdia per als centres educatius públics de Catalunya.
El nou esborrany de Decret Menjador que ha preparat el Departament d’Ensenyament se centra amb qui ha de prestar el servei i no pas en concretar un model de menjador. No s’està pensant en un model sostenible en el temps, emmarcat en el dret fonamental a l’educació i a l’alimentació, sinó que simplement pretén blindar l’externalització de la seva gestió i el seu funcionament sota criteris economicistes. Ens hem organitzat per dir prou a les mentides del Departament perquè sabem que no és cert que l’única forma de prestar aquest servei sigui mitjançant la modalitat de concurs públic.
És més, no entenem l’obsessió de l’Administració per utilitzar la contractació pública quan ha deixat clar en l’esborrany de Decret que el cost íntegre del servei ha de recaure sobre els usuaris, és a dir, les famílies, i que es guarda el dret a no prestar aquest servei quan no sigui viable econòmicament per a l’empresa adjudicatària. Entenem que si el Departament no té una obligació en la prestació d’aquest servei i que, a més, no assumeix el seu cost, no té cap sentit sotmetre’s a la normativa de contractació pública, si no és que mitjançant les economies familiars es pretengui afavorir a determinades empreses.
Les entitats que conformem aquest front comú demanem al Departament que aturi la tramitació d’aquest Decret i puguem començar, finalment, a debatre el model de menjador que ha de tenir el sistema educatiu públic de Catalunya.
Per començar, nosaltres volem deixar clares les bases que entenem que ha de tenir el temps de migdia en el nostre sistema educatiu. Defensem que ha de ser un servei públic, vinculat directament al dret a l’educació pública i al dret a l’alimentació. Considerem que ha de formar part integral del centre educatiu, i que ha de comptar amb la participació dels diferents actors de la comunitat educativa.
En aquest sentit, i per estendre el caràcter universal de l’educació al temps de migdia, és imprescindible que es presti directament per part de l’Administració pública. Això significa que les escoles i instituts han de tenir cuina pròpia en el centre i el personal encarregat de la cuina, així com la resta de professionals han de dependre directament de l’administració, sense que hi hagi una empresa intermediària que faci negoci amb el menjador escolar.
En aquest sentit, les entitats que formem part d’aquest front comú entenem que és imprescindible que les famílies participin i siguin part d’aquest model de menjador que ha de ser gestionat amb criteris socioeducatius, ambientals, de proximitat i que emfatitzi la qualitat nutricional i pedagògica.
El temps de migdia és un espai educatiu, que ocupa un terç de la jornada escolar i que cal transformar en un temps de qualitat educativa. Per tant, el temps de menjador s’ha de reconèixer com a temps educatiu i ha d’estar integrat en el currículum, ja que és un espai on els infants aprenen a socialitzar-se, gestionar el conflicte, adquireixen capacitat d’autonomia personal, s’interrelacionen amb la resta de l’alumnat, i adquireixen rutines, hàbits saludables i d’higiene.
Per últim, en el marc de l’escola inclusiva, no té sentit que aquest servei exclogui a determinat alumnat per raons socioeconòmiques o per requerir una atenció específica durant aquest temps de menjador. L’alumnat amb Necessitats Educatives Específiques (NEE) no ha de trobar-se amb cap obstacle per poder gaudir del servei en igualtat de condicions que la resta de l’alumnat. Això vol dir dedicar els recursos públics necessaris per disposar de personal especialitzat i de la infraestructura adequada durant el temps de migdia als centres educatius ordinaris per atendre aquests alumnes.
Les entitats demanem al Departament d’Ensenyament que tingui en compte aquestes peticions per protegir el temps de migdia d’interessos lucratius, i que treballi per regular un model de menjador escolar emmarcat en el dret a l’educació i l’alimentació de l’alumnat de Catalunya.